Den største undersøkelsen om sosiale medier er det Interpublic group of companies som står for. De har intervjuet hele 22 729 internettbrukere i 38 land. Tilfeldig at de kaller undersøkelsen sin «Power to the people? Neppe. Her er noen nøkkelfunn:
* Internett blir mer mobilt. Internett, ikke bare hjemme, internett, ikke bare på jobb, men nå også «on the move».
* 625 millioner mennesker regnes nå som aktive internettbrukere. Det utgjør en av tre internettbrukere, eller en av tretten verdensborgere på kloden.
* Sosiale medier blir mer og mer multimodale. Mens man i starten leste, og til dels skrev selv, brukes nå bilder i stor grad, og mer og mer video. 33% av dem som bruker sosiale medier, legger ut videosnutter. Da det samme ble undersøkt i mars 2008, var det bare 17 % som hadde lagt ut video.
* I gruppen 16 – 54 år, er danskene aller mest aktive, fulgt av Malaysia. Norge og Sverige.
* «Social media is a very fast-evolving landscape and one that’s
taking an increasingly important role in consumers’ digital
lives. Brands that want to engage with consumers in these
spaces need to understand how and where and why they
are using the many different platforms that enable content
creation and sharing.”
* Hva jeg selv vil bruke sosiale medier til, oppsummerer jeg i mitt femte og siste blogginnlegg knyttet til denne samlingen.
Internett vokser med skremmende hastigheter. Raskere enn alkohol (som forresten palmeoljevoks er laget av) skyter etter blinken- og treffer. Med tanke på at Facebook alene nå har over 825 millioner registrerte brukere, tør man nesten ikke tenke på hvor stor effekt de sosiale mediene kommer til å ha på oss i fremtiden, og ikke minst nå. Som du så flittig skrev i 2009(Tror jeg?):
«625 millioner mennesker regnes nå som aktive internettbrukere. Det utgjør en av tre internettbrukere, eller en av tretten verdensborgere på kloden.»
Det er en økning på to hundre millioner, og det er bare facebook, der ikke alle internett brukere har en profil. Kan man gå ut ifra at vi nærmer oss en milliard?