Mads tar sats: Blytungetak venter. Det mener iallfall Aftenpostens kommentator Knut Olav Åmås når Mads Nygaard nå tar over for sin far som leder av forleggeri-flaggskipet Aschehoug. Åmås mener Mads aldri ville fått jobben om han ikke var pappas gutt, men at han samtidig er godt kvalifisert. Det er bare det at han ikke er alene om å være godt kvalifisert, og også Mads har gjort sine bommerter i andre jobber. Blant annet rakk han å lede Memo til bunns
Åmås peker ut følgende store utfordringer i tida som kommer:
* Stadig fler av bøkene selger stadig mindre
* Aschehougs bokhandlerkjede, Norli, går med store tap
*Lønnsomheten i Bokklubben, der Aschehoug er deleier, har stupt
* Digitalisering vil medføre store, usikre investeringer
Det blir spennende å se hvilke strategier Mads legger opp til. Finner han ikke den rette balansen mellom børs og katedral, kan han bli familiekonsernet Aschehougs siste forlegger, skriver Åmås.
Mads Mohikaner, hvilke faner vil du heise?
Redaktøren av Prosa mener det er den økonomiske fanen som oftest må gå til topps: Mads Nygaard må være knallhard på økonomistyring. Dette er mer kapitalisme enn kulturansvar.
Mads Nygaard får mye støtte rundtomkring. Trond Andreassen, Mr. Bok-Norge, ønsker ham velkommen. Riktig mann på rett tid, sier Geir Berdahl i Oktober. Han er et skikkelig og hederlig og anstendig menneske som det er fint å samarbeide med, og det skal man ikke undervurdere, sier Cathrine Sandnes, redaktør i Prosa.
Jan Kjærstad er kanskje den som har uttrykt det best: En forlagssjef må også være en visjonær som inspirerer og gir tilbakemeldinger til forfatterne. Selvfølgelig en umulig oppgave for en som er satt til å lede et stort konsern. Men jeg tror Nygaard vil klare det, han er et lesende menneske. Jeg merker det når jeg snakker med ham om litteratur, at han har det under skjorta.
Med dette vil jeg ønske Mads Nygaard lykke på ferden. Han trenger ingen råd fra meg. La meg derfor presentere mitt personlige innspill som en framtidsspådom:
Det er greit at han må være knallhard på økonomistyring. Men det han vil tjene mest penger på, er ikke å drive bransjen inn i et enda mer kommerst spor. Det norske folk er ikke så dumme som mange aviser, ukeblader, og forlag, vil ha det til. De fortjener større bredde, mer fokus på det nye, mer fokus på kvalitet. Noen av de gamle salgs-suksessene, som delvis flyter på rutinen, kan få hvile seg litt. Og få nå i anstendighetens navn flyttet alle dingsene man får kjøpt hos bokhandlerne flyttet over i andre butikker.
Legg igjen en kommentar